Bananenijs met mango (nicecream)

Nicecream, oftewel roomijs op basis van banaan, is een veel gebruikte vegan manier om ijs te maken. Daarmee heeft je ijs al een zoete smaak en lichtromige structuur zonder dat je er nog maar iets aan toegevoegd hebt. Erg handig als je geen zuivel eet. En dan is het weer eens wat anders dan sorbetijs van kokosroom of een waterijsje (kijk hier voor perenijsjes, limoenijsjes of bosbessenijsjes).

Nicecream is erg makkelijk te maken. Gewoon van stukken, niet al te onrijpe, banaan. Tip: Heb je ook wel eens een tros die al iets te bruin wordt en je denkt er niet meer aan toe te komen? Vries wat banaan in en dat wordt je volgende nicecream!

Plantaardige zuivel

Haverkwark of haverroom geven het romigste resultaat. Voor een koolhydraatarm of paleo dieet gebruik je liever amandelkwark. Kokosroom mag natuurlijk ook, deze smaak heb ik een ander recept gebruikt voor sorbetijs, vandaar hier wat variatie.

Geen ijsmaker nodig

Voor dit ijsrecept heb je geen ijsmaker nodig. Heb je er wel één dan is dat wel fijner en gemakkelijker, dus gebruik hem dan gewoon. IJs maken zonder ijsmaker is wel wat intensief. Je moet namelijk ieder half uur het ijs breken en door elkaar roeren. Dit is nodig om kristalvorming zoveel mogelijk tegen te gaan.

Hard ijs

Zelfgemaakt roomijs wordt altijd wat harder in de diepvries dan roomijs uit de supermarkt. Het roomijs uit de supermarkt blijft namelijk zo zacht door allerlei toevoegingen. En het roomijs van de ijsboer kan zacht blijven omdat zijn vriezer zachter staat dan de gemiddelde huishoudvriezer.

Ook in een ijsmaker kun je de temperatuur hoger houden dan in een diepvries. Wil je zacht ijs zonder ijsmaker, dan wordt het een kwestie van plannen waarbij je het ijs niet te lang in de diepvries laat.

Van alle zelfgemaakte en zuivelvrije manieren om ijs te maken vind ik overigens dat nicecream het romigst blijft als het lang diep gevroren wordt. Maar ook deze wordt dus uiteindelijk hard. Het helpt als je de porties niet te groot maakt. Bij grote porties blijft na het serveren de binnenkant namelijk te hard terwijl de buitenkant al wegsmelt.

Ook het toevoegen van een zuurtje (paar druppels citroensap) kan helpen om het ijs wat zachter te houden. Maar stel ook vooral je verwachtingen bij: het is gewoon geen roomijs uit de supermarkt!

Mango

Ik ben verzot op mango, dus ik heb hier Nice dream van gekoelde banaan met stukjes mango uit de diepvries gemaakt. Wel zo handig: het is al koud en je kunt goed doseren. Diepvries fruit is minstens net zo gezond als vers fruit. Soms nog gezonder, want verser: het wordt direct na de oogst ingevroren. En één van mijn grootste irritaties voorkom ik hiermee ook: een onrijpe supermarkt mango die je dagenlang in de zon kunt laten liggen maar die nooit meer echt lekker rijp wordt…

Dieet en ‘vrij van’

‘Vrij van’ zuivel, noten, (pseudo)granen en peulvruchten afhankelijk van de gekozen room, yoghurt of kwark.

Dit recept is vegan en paleo. Het recept is niet koolhydraatarm. Mogelijk past het wel in je dagwaarden als je koolhydraatbeperkt eet, maar let op want zowel banaan als mango zijn echt suikerbommen.

Bananenijs met mango (nicecream)

Marjolein
Zuivelvrij en vegan roomijs met banaan als basis: nicecream. Hier gecombineerd met mango.
5 van 1 stem
Voorbereiding 3 uur
Bereiding 10 minuten
Totale tijd 3 uur 10 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, Ei, Eiwit, Gluten, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet AIP, Koolhydraatbeperkt, Paleo, Vegan
Trefwoord Lente en zomer
Gang Toetjes
Keuken Amerikaans, Europees
Porties 2 tot 3 personen
Calorieën 237 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

  • 2 banaan rijpe, zacht
  • 125 gr mango half doosje, uit de vriezer
  • 3 el yoghurt, zuivel of plantaardig of kwark, indien dierlijk liefst grasgeveord A2

Bereiding
 

  • Voor ijsrecepten is het fijn om met koude of half bevroren producten te werken. Hier gebruik je mango stukjes uit de vriezer, je kunt dan van tevoren de bananen in de koelkast leggen. Laat de mango wel licht ontdooien (alleen wat zachter worden) anders komt je staafmixer er niet doorheen.
  • Meng de mango, de banaan en de yoghurt of kwark door elkaar met een staafmixer. Schep het in een diepvriesbakje met deksel en zet in de vriezer.
  • Schep het ijs na een half uur met een vork door elkaar. Herhaal dit minimaal 3 keer. De duur hangt af van hoe hard je vriezer staat en van de temperatuur van je mengsel voor het de vriezer ingaat. Op 2 uur moet je zeker rekenen, maar als het mengsel niet ijskoud was kan dit oplopen tot een uur of 4.

Notities

Het ijs is het lekkerst als het nog niet te hard is bevroren. Meteen eten heeft dus de voorkeur. Uiteraard kun je het best een nachtje in de vriezer laten staan, maar hou er rekening mee dat het op een andere manier ontdooit dan schepijs uit de winkel. Kleine porties die gelijkmatig ontdooien werkt het beste.
Als het ijs precies goed is maar je wilt het nog niet eten? Maak er dan vast bolletjes van en vries die bolletjes weer in. Op die manier kan het ijs straks wat makkelijker gecontroleerd en gelijkmatig ontdooien.

Voedingswaarde

Calorieën: 237kcal

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Delen op Facebook Pin recept Vragen?

Eén reactie

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Rating recept