| | |

Baba ganoush met gebakken aubergine: heerlijke én gezonde BBQ dip uit het Midden-Oosten

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Baba ganoush is een heerlijke traditionele dip uit het Midden-Oosten. Perefct voor bij de boreel of tijdens een BBQ. De dip maak je van gebakken aubergine, knoflook, tahin, citroen, balsamico azijn, olijfolie en harissakruiden. Meestal gegrild, hier heb ik de aubergine gebakken.

Het is een variant op de baba goush van gegrilde aubergine. In die variant gebruikte ik alleen het ‘vlees’ van de aubrgine en niet schil en ik gebruikte ook wat amandelyoghurt. Voor de nieuwe variant heb ik een keer de aubergines in het geheel gebakken (dus met de schil), de knoflook bakte ik ook en ik gebruikte balsamico azijn. En als ik heel eerlijk ben… Dit is de manier waarop ik het voortaan maak!

De dip is heerlijk bij een borrel of BBQ. Maar ook als basis voor lunch- of bijgerechtjes zoals de geroosterde courgette en kikkererwten met baba ganoush.

Tahin

Een belangrijk ingrediënt van baba ganoush is tahin (of tahini). Dat is sesampasta. Het wordt gemaakt door sesamzaad lang te vermalen. Eerst ontstaat meel, daarna komt de olie vrij en ontstaat pasta.

Ik vind zelf de volkoren tahin van Pit&Pit erg lekker. Die is vol en romig van smaak en wordt na verloop van tijd ook niet hard maar blijft smeuïg en zacht. Deze tahin bevat helaas ook wel de meeste koolhydraten (18,2 gr khd per 100 gram) en is dus zeker níet koolhydraatarm. De tahin van nut&me is het laagst in koolhydraten (1,9 gr khd). Deze is verkrijgbaar bij Lowcarbcenter. Bij de supermarkt vind je tahin van Sebahat, deze is ook koolhydraatarm en bevat 3,1 gr khd. Bij Albert Heijn vind je ook tahin van het nieuwe Oosters geïnspireerde merk Souq. Deze bevat 8,5 gr khd.

Dieet en ‘vrij van’

Aubergine is nachtschade en dus niet paleo.

Dit gerecht kan koolhydraatarm gemaakt worden. Maar let op: tahin is niet altijd koolhydraatarm. Sebahat bevat de minste koolhydraten met 3,1 gr khd per 100 gram.

Ik maak deze dip wat zoeter en frisser met balsamicoazijn. Dat is koolhydraatbeperkt. Voor koolhydraatarm kies je voor citroen.

Het recept is ‘vrij van’ noten. Maar let op: er gaat wel tahin in. Dat is sesampasta. Geen noten dus, maar wel zaden waar ook intoleranties voor kunnen bestaan.

Baba ganoush met gebakken aubergine ingezoomd

Baba ganoush met gebakken aubergine: heerlijke én gezonde BBQ dip uit het Midden-Oosten

Marjolein
Variant op baba ganoush waarbij ik de aubergine niet pof met maar met schil en al bak. Ook de knoflook wordt meegebakken. De smaak van deze babaganoush is daardoor wat dieper.
5 van 3 stemmen
Bereiding 30 minuten
Smaken intrekken 1 dag
Totale tijd 1 dag 30 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Gluten, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Vegan
Trefwoord BBQ, Borrelen, Oud&Nieuw
Gang Sauzen & dips
Keuken Middenoosters
Porties 6 personen
Calorieën 48 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Bereiding
 

  • Warm de bakpan op met een flinke scheut olie. Bak daarin de aubergines voor een minuut of 10. Af en toe een scheut olijfolie toevoegen,
  • Pers de knoflook en bak ongeveer 2/3 mee.
  • Voeg de harissakruiden toe. Laat de aubergines op zacht vuur nog minimaal 10 minuten doorbakken tot ze goed zacht zijn alle smaken hebben opgenomen.
  • Doe ze in de keukenmachine. Pers of snij de rest van knoflook en doe erbij. Voeg de tahin, het sap van de citroen en een deel van de balsamico azijn toe.
  • Liefst een nachtje in de koelkast laten staan zodat alle smaken er goed in trekken. Voeg voor het opdienen nog een scheut olijfolie en balsamico toe.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

 

Voedingswaarde

Calorieën: 48kcal | Koolhydraten: 5gr | Eiwitten: 2gr | Vetten: 1gr | Verzadigd vet: 0.2g | MO vet: 0.3g | EO vet: 0.5g | Vezels: 5gr | Vitamine A: 200IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine C: 5mg | Vitamine E: 1mg | Natrium: 36mg | Magnesium: 23mg | Kalium: 366mg | Calcium: 17mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 35µg | IJzer: 0.5mg | Fosfor: 42mg | Selenium: 1µg | Zink: 0.3mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven