| | | | | |

Indonesisch gemarineerde spareribs met tamarinde – voor BBQ of oven

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijke spareribs met een Aziatische marinade met Thaise en Indonesische smaken. Ideaal voor een BBQ omdat je het vlees lang van te voren in de marinade kunt zetten. Doordat je het vervolgens ook in de marinade gaart is het al gaar voor het de BBQ op gaat. Op de BBQ (of in een hele hete oven) hoef je het dan alleen nog een krokant randje mee te geven.

Op de foto met atjar ketimoen en koolhydraatarme en paleo satésaus van noten (dus zonder pinda!). Fan van Aziatische BBQ? Kijk dan ook eens naar deze Indonesische kipsaté.

Marinade op gevoel

Voor de marinade hoef je het jezelf niet heel moeilijk te maken. Ik geef een overzichtje van wat ik lekker vind en vaak in huis heb. Als je vaker Indisch kookt zullen veel ingrediënten ook standaard in jouw keuken liggen. Kook je minder vaak Indisch onthou dan dat er geen hele strakke regels zijn: je neemt wat jij lekker vindt en in je keukenkastje heb staan of in je groente la hebt liggen. Gebruik mijn recept gewoon als inspiratie. Dat zal zeker niet iedere Indonesiër met me eens zijn. Over wat wel en niet in een recept mag, kunnen (of zelfs moeten) hele geanimeerde gesprekken gevoerd worden. Maar uiteindelijk zijn er op ieder eiland, per streek, dorp of familie een hoop varianten ontwikkeld.

Ik voeg wel in ieder geval altijd verse knoflook en gember toe. Verder wil je in je marinade altijd iets pittigs, iets zoutig/umami en een zuurtje hebben.

Sambal oelek en sambal badjak

Voor de pittigheid grijp ik vaak terug op sambal oelek en sambal badjak. Die staan bij mij namelijk standaard in de koelkast. De eerste is zonder zooi goed te verkrijgen in de supermarkt. De tweede wat minder makkelijk. In ieder geval gaat er altijd suiker in maar ook wat conserveringsmiddelen. Vind je dat geen probleem, dan kun je de badjak ‘gewoon’ in de winkel kopen. Wil je meer controle over wat erin gaat? Dan maak je je sambal badjak lekker zelf!

Sojasaus of ketjap

Een Indische marinade gebruikt vaker ketjap dan sojasaus. Maar persoonlijk vind ik sojasaus voor BBQ marinades fijner. Omdat vlees met sojasaus net wat minder snel aanbrandt dan met ketjap. En dat is vaak op een wat groter BBQ feestje wel fijn. Je weet uiteindelijk nooit wie er achter de BBQ komt te staan en hoe warm de kooltjes zijn. Het voordeel hiervan is dat sojasaus koolhydraatarm is en ketjap niet. Maar als je de diepzoete smaak van ketjap te veel zou missen, kun je gewoon ketjap gebruiken. Voor mensen die koolhydraatarm eten heb ik eventueel ook een recept voor koolhydraatarme ketjap.

Glutenvrije en koolhydraatarme sojasaus

Kikkoman met de blauwe dop is glutenvrij en bevat ook de minste koolhydraten. Van oudsher zat dat in een flesje met blauwe dop. Inmiddels zijn er ook andere flesjes op de markt. En Albert Heijn huismerk heeft nu blauwe doppen, even oppassen dus dat je de goede neemt. Ook Go-Tan heeft inmiddels een glutenvrije sojasaus. Beide zijn in de grotere supermarkten te verkrijgen..

Sojavrije ‘soja’saus

Kokosamino’s is een alternatief voor sojasaus voor mensen die geen soja willen of kunnen eten. Het is ook gefermenteerd, maar gemaakt van het sap van kokosbloesem, vermengd met zeezout. Het smaakt soms ietsje zoeter maar is goed vergelijkbaar met sojasaus, zowel in gebruik als in smaak. Kokosamino’s is onder meer te koop bij Puur Mieke en bij aHealtylife.

Suikervrije vissaus

Als je suikervrij wilt eten en je eet veel Aziatisch is het een goed idee om te investeren in een mooie suikervrije vissaus. Echte vissaus bevat niets dan vis en zout. De saus moet maanden tot jaren fermenteren. Deze is niet zomaar in de supermarkt te koop. Alle vissauzen die je in de supermarkt kunt kopen zijn versneld gefermenteerd met enzymen of zelfs met zoutzuur (zoals uitgelegd wordt in deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde). Om het gebrek aan smaak te compenseren zijn vaak smaakversterkers en suiker toegevoegd. Jammer, want dat hoort er eigenlijk allemaal niet in.

Ik gebruik een hele mooie aromatische saus: de bekendste Vietnamese vissaus, Red Boat fishsauce. Dat is de enige vissaus die ik ken die geen suiker bevat. Als je deze één keer geproefd hebt wil je nooit meer anders. Ik bestelde deze altijd online bij de Duitse Amazon, maar inmiddels is het ook te koop bij de Glutenvrije webshop en bij Tjin’s Toko.

Tamarinde

Voor het zuurtje kun je limoen, citroen of azijn gebruiken. Maar wil je eens iets meer diepgang in je zuurtje, neem dan tamarindepasta. Dit is als zachte pasta te koop (wat stevigheid betreft een beetje vergelijkbaar met tomatenpuree, harissa of miso). Als je die hebt dan kun je het zo gebruiken. Het is ook geperst in een stevig blok te koop. Dan moet je het eerst even oplossen tot een pasta. Dat doe je door een stukje even te weken in heet water.

Let op: tamarinde bevat heel veel suiker en is niet koolhydraatarm en eigenlijk ook niet eens koolhydraatbeperkt. Val dan terug op citroen of azijn.

Satésaus

Heerlijk met satésaus. Die je natuurlijk standaard kunt maken met pinda’s. Maar daar ben ik allergisch voor. Dus ik maak hem met cashewnoten. Er is ook een koolhydraatarme variant van amandelen of macademia noten.

Dieet en ‘vrij van’

De spareribs kun je helemaal koolhydraatarm maken. Paleo en vrij van peulvruchten en soja als je kokosamino’s gebruikt.

In een paleo dieet wordt soms nog met mate hete peper gegeten. Strikt paleo en vrij van nachtschade wordt wel wat lastiger. Je moet dan de sambal weglaten en kiezen voor wat meer tamarinde pasta en losse specerijen als gember, knoflook, laos, korianderzaad en citroengras.

Voor vrij van noten en zaden goed letten op de ingrediënten van de gebakken sambal.

Indonesisch gemarineerde spareribs met tamarinde – voor BBQ of oven

Marjolein
Heerlijke spareribs voor op de BBQ of in een hete oven. Met knoflook, gember, sambal, sojasaus en vissaus. Als zuurtje kun je eens tamarinde pasta gebruiken of 'gewoon' citroen of limoen
5 van 2 stemmen
Bereiding 1 uur
Marinade 1 dag
Totale tijd 1 dag 1 uur
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord BBQ, Doordeweeks, Umami
Gang Hartige snacks, Hoofd: vlees & kip, Lunch
Keuken Aziatisch, Indonesisch
Porties 2 personen
Calorieën 1270 kcal

Benodigdheden

  • koelkast
  • kookpan
  • BBQ of hete oven (240 graden)
  • rasp, knoflookpers
  • bij gebruik oven: ovenschaal, liefst eentje met een rooster erin

Ingrediënten
  

Voor koolhydraatarm

  • citroen, sap van GEEN tamarindepasta
  • of witte azijn of appelciderazijn

Bereiding
 

  • Pers de knoflook, rasp de gember, knijp de citroen/limoen uit (als je die gebruikt).
  • Meng de knoflook, gember, twee soorten sambal, de tamarindepasta (als je die gebruikt), sojasaus en vissaus tot een gladde marinade. Harde, in een blok geperste tamarinde moet je eerst even oplossen in een eetlepel heet water.
  • Verwijder het vlies aan de achterkant van het rack spareribs. Ik doe dat meestal door een grote, dikke keukenschaar vanaf de rugkant (de kant met de grove, vlakke stukken bot) in zijn geheel onder het vlies te steken voor een beginnetje. Een mes is vaak te dun en puntig zodat je niet lekker kunt wrikken. Vanaf daar kun je met je hand vaak in één of twee keer wegtrekken.
  • Voor de BBQ knip ik vervolgens meestal vier stukken van twee of drie ribbetjes. Voor de oven is twee grote stukken ook prima. Het is net even wat handzamer dan het rack heel houden en ook trekt de marinade beter in.
  • Smeer de stukken in met de marinade. Dek af en zet in de koelkast. Af en toe even draaien en marinade herverdelen. Minimaal een uur, liever langer, een nachtje is ideaal.
  • Haal ongeveer een uur van te voren uit de koelkast. Doe in een pan, inclusief marinade. Laat warm worden en ongeveer 45 minuten op zacht vuur pruttelen, net tegen de kook aan of af en toe een blubje.
  • Haal de stukken uit de pan met een tang. Laat even uitwalmen/drogen.
  • Leg op hoog vuur op de BBQ en draai een paar keer om. Het kan goed fikken.
  • Of in een ovenschaal liggend op de onderkant. Liefst een schaal met daarin een rooster, zodat er ook onderwarmte bij de ribben komt.
  • Je hebt waarschijnlijk nog geen 10 minuten nodig op de BBQ. En in de oven zo'n 7 tot 8 minuten. Doel is een mooi bruin korstje, maar niet zwart verbrand. Ze zijn al gaar, daar hoef je dus niet op te letten.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Gooi de marinade niet weg! Dit is de perfecte basis voor een heerlijke soep. Voorlopig te warm weer voor soep? Vries het in zodra het is afgekoeld. Wel even labelen met wat het is en van wanneer. Anders vergeet je dat vast 😉 Uitgaande van mijzelf 😉

Voedingswaarde

Calorieën: 1270kcal | Koolhydraten: 1gr | Eiwitten: 71gr | Vetten: 107gr | Verzadigd vet: 34g | MO vet: 18g | EO vet: 39g | Vezels: 0.1gr | Vitamine A: 75IU | Vitamine B1: 1mg | Vitamine B2: 1mg | Vitamine B6: 3mg | Vitamine B12: 2µg | Vitamine C: 1mg | Vitamine D: 10µg | Vitamine E: 2mg | Natrium: 508mg | Magnesium: 76mg | Kalium: 1123mg | Calcium: 73mg | Koper: 0.4mg | Foliumzuur: 1µg | IJzer: 4mg | Fosfor: 647mg | Selenium: 100µg | Zink: 11mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven