| | | | | | |

Avocado ei muffin broodjes met amandelmeel en kaas

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Makkelijk te maken én makkelijk mee te nemen ei muffins. Lekker smeuïg door wat avocado. Lekker stevig door wat amandelmeel en kaas. Je kunt ze zo uit het vuistje eten, zonder beleg. Maar ze zijn ook prima als broodje te gebruiken. Op de foto met gerookte zalm. Roomkaas zou ook uitstekend passen.

Koolhydraatarm meel

Als je koolhydraatarm wilt bakken met meel zijn er maar weinig opties. Amandelmeel is het meest geschikt. Het kan heel laag zijn in koolhydraten. Maar let op: het kan per merk en per oogst verschillen! Het laagst in koolhydraten is het amandelmeel van Pit&Pit. Dat heeft 4,1 gr khd per 100 gram voor het gewone meel en 3,9 voor de biologische variant. Het amandelmeel van Lowcarbcenter was ooit net zo laag, maar de huidige is 7,5. De meeste andere melen zijn iets hoger.

Kaas

Je kunt iedere kaas gebruiken die smelt. Je hebt namelijk wel wat binding nodig. Dat kan gewoon Goudse zijn, maar bijvoorbeeld ook een iets droger kaasje als Pecorino. Liever geen verse Mozzarella, dat is net te nat voor dit recept.

Pecorino

Ik gebruikte zelf Pecorino. Dat is schapenkaas en kan bij koemelkallergie geschikt zijn, al geldt dat helaas niet voor iedereen. Pecorino is overigens meestal lactosevrij en bevat ook weinig tot geen koolhydraten.

Zelf kaas schrappen

Rasp kaas bij voorkeur zelf. In zakjes voorgeraspte kaas wordt vaak van alles toegevoegd. Smaakversterkers, conserveringsmiddelen, maar soms ook zelfs zetmeel!

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij en koolhydraatarm. Niet paleo of zuivelvrij door de kaas. Als je Pecorino neemt wel vrij van lactose, A1 caseïne en koemelk.

Avocado ei muffin broodjes met amandelmeel en kaas

Marjolein
Makkelijk te maken, en makkelijk mee te nemen: ei muffins die je ook kunt gebruiken als broodje. Met avocado, amandelmeel en kaas.
5 van 2 stemmen
Vooraf 3 minuten
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 23 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt
Trefwoord Basisrecept, Doordeweeks
Gang Brood & deeg, Hartige snacks, Lunch, Ontbijt
Keuken Europees
Porties 4 muffin broodjes
Calorieën 311 kcal

Benodigdheden

  • oven op 180 graden
  • 4 muffinbakjes
  • beker van de staafmixer
  • (blok)rasp
  • satéprikker

Ingrediënten
  

Voor lactose- en koemelkvrij

  • 40 gr Pecorino of andere lactosevrij schapen (of geiten)kaas

Bereiding
 

  • Warm de oven voor op 180 graden.
  • Mix de avocado met de eieren, het amandelmeel, de kruiden en het bakpoeder.
  • Rasp de kaas. Meng de kaas door het beslag.
  • Giet het beslag in de vormpjes. Zet 20 minuten in de oven.
  • Test met de sateprikker. Komt deze er droog uit zijn ze klaar. Zo niet, geef dan nog 5 minuten extra.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 311kcal | Koolhydraten: 3gr | Eiwitten: 15gr | Vetten: 25gr | Verzadigd vet: 7g | MO vet: 2g | EO vet: 8g | Vezels: 5gr | Vitamine A: 604IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.4mg | Vitamine B6: 0.2mg | Vitamine B12: 1µg | Vitamine C: 5mg | Vitamine D: 1µg | Vitamine E: 2mg | Natrium: 727mg | Magnesium: 28mg | Kalium: 337mg | Calcium: 287mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 64µg | IJzer: 2mg | Fosfor: 254mg | Selenium: 18µg | Zink: 2mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven