| | | | | | |

Asperges met een mosterd citroendressing en verse dille

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Een heerlijke klassieke bereiding van asperges. Met een smaakvolle saus van citroen, olijfolie en mosterd. De saus is dus zonder room en zonder ei en zowel vegan als paleo. Dit recept past ook prima in een koolhydraatarm dieet.

Kijk hier voor meer recepten met asperges.

Wanneer zijn er weer asperges?

In Nederland kun je vanaf eind februari de eerste asperges kopen. Deze zijn dan vaak achter glas geteeld. Ooit was dat pas halverwege maart, maar dat lijkt nu iets vroeger te worden. In die eerste periode zijn ze nog wel wat duur en nog niet te koop in de supermarkt.

Vanaf april komen er ook asperges uit de volle grond. In mei is de toptijd en in juni zakt het al wat in. En in de zomer is het alweer helemaal voorbij.

Hoe moet je asperges koken?

Je kookt de asperges het liefst in een ruime pan met water. Aan dat water voeg je ook de schillen en de kontjes toe! Het lekkerst worden ze als je ook wat citroensap toevoegt. Kook kort: slechts zo’n 5 minuten.

Na het koken laat je ze nog 10 minuten staan in het warme water. Waarom? Ik heb eerlijk gezegd geen idee. Maar zo heb ik het heel lang geleden van een Limburgs huisgenootje geleerd. Zo zijn ze erg lekker. En zo doe ik het dus nog steeds.

Hoe moet je asperges schillen?

Er zullen vast chefproof methodes zijn. Maar ik ben best blij met mijn eigen methode: gewoon met een dunschiller. Zorg eerst dat er geen zand meer in de kopjes zit. Die kun je voorzichtig onder de kraan uitspoelen.

Leg de asperge plat op je werkbank. Hou vlak onder het kopje vast. Niet te stevig aandrukken, anders breekt de asperge. Schil dan vanaf je hand naar het kontje. Zo krijg je in een lange haal één lange, dunne schil. Meestal precies genoeg om het vezelige eraf te halen. Draai dan de asperge een slagje en herhaal. Alles wat goed geschild is is nu wat lichter en vochtig. Het glimt een beetje. Stukjes schil die je eventueel gemist hebt kun je goed spotten en die geef je nog een haaltje.

Snij als laatste pas de kontjes eraf. Je kunt nu namelijk pas beoordelen hoe houtig de onderkant is en hoeveel eraf moet.

Soep van het kookvocht van asperges

Gooi het kookvocht nooit weg! Daar kun je heerlijke asperges soep mee maken.

Idee: kook iets meer, hou minimaal 2 asperges apart. Bewaar dit tot de volgende dag. Mét de schillen en de kontjes in het kookvocht. Die zeef je er voor gebruik weer uit.

Dressing van citroen

Terwijl de asperges koken maak je een eenvoudige dressing met citroensap, extra vierge olijfolie en dille. Naar smaak kun je ook wat mosterd toevoegen om de dressing wat dikker te maken.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij, zuivelvrij, koolhydraatarm, paleo en vegan.

AIP zonder de mosterd. De saus wordt dan wel iets minder dik.

Asperges met een dille citroendressing (koolhydraatarm, paleo en vegan, dus zuivelvrij en zonder ei)

Marjolein
Een heerlijke klassieke bereiding van asperges. Gekookt en met een eenvoudige dressing van citroensap, extra vierge olijfolie en dille. Naar smaak wat mosterd om de dressing dikker te maken.
5 van 2 stemmen
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Vis, Vlees, Zuivel
Dieet AIP, Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Lente en zomer, Pasen
Gang Bijgerechten, Lunch
Keuken Europees
Porties 2 personen
Calorieën 85 kcal

Benodigdheden

  • kookpan
  • dunschiller
  • garde + kommetje

Ingrediënten
  

Voor AIP

  • variant GEEN mosterd

Bereiding
 

  • Was de asperges. Voorzichtig zodat ze niet breken. Vooral in de kopjes kan veel zand zitten. Schil met een dunschiller (plat leggen, vinger onder het kopje en dan vanaf de kop naar de onderkant in lange halen). Snij ongeveer 1 cm van de onderkant af. 
  • Leg de asperges in een pan, doe de schillen en de kontjes er bovenop. Voeg de het sap van 1 citroen toe.
  • Voeg water toe tot de asperges onder staan. Dat zal net wat meer dan 1 liter zijn. Kook 5 minuten en laat daarna nog 10 minuten staan.
  • Maak ondertussen de dressing. Pers uit de tweede citroen 3 eetlepels sap. Meng dit met de mosterd en de olie door elkaar met een (kleine) garde. Voeg daarna de dille toe. Hou een beetje dille achter voor de garnering.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Notities

Tip: pers het citroensap eerst even in een apart bakje om te voorkomen dat je de pitjes uit je aspergepan en uit je dressing moet vissen.
Idee: kook iets meer, hou minimaal 2 asperges, de schillen, de kontjes en het kookvocht apart. Daar kun je heerlijke soep van maken

Voedingswaarde

Calorieën: 85kcal | Koolhydraten: 11gr | Eiwitten: 6gr | Vetten: 2gr | Verzadigd vet: 0.3g | MO vet: 0.4g | EO vet: 1g | Vezels: 7gr | Vitamine A: 1536IU | Vitamine B1: 0.3mg | Vitamine B2: 0.3mg | Vitamine B6: 0.3mg | Vitamine C: 68mg | Vitamine E: 3mg | Natrium: 12mg | Magnesium: 37mg | Kalium: 554mg | Calcium: 76mg | Koper: 0.4mg | Foliumzuur: 116µg | IJzer: 5mg | Fosfor: 122mg | Selenium: 5µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven