| | | |

Arrowroot

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.
Glutenvrij, lowcarb, paleo én AIP bindmiddel!

Arrowroot is een bindmiddel dat vooral gebruikt wordt in sauzen. Maar ook in baksels komt het goed tot zijn recht. Het is de perfecte glutenvrije en paleo vervanger van maïzena en bloem. En ook nog eens lowcarb (kha).

Wat is arrowroot?

Arrowroot is de meest gebruikte naam van een tropische plant (Maranta arundinaceae). Deze wordt in het Nederlands ook wel de pijlwortel(plant) genoemd.

Arrowroot staat ook voor het zetmeel dat gewonnen wordt uit de wortels van de plant. Het is een wit en licht poeder zonder kenmerkende geur of smaak.

Is arrowroot glutenvrij?

Ja. Arrowroot is het zetmeel van een wortel en van nature glutenvrij.

Is arrowroot paleo?

Ja. Arrowroot is zeer geschikt voor een paleo dieet en het is zelfs geschikt voor de eliminatiefase van het AIP dieet.

Is arrowroot koolhydraatarm?

Nee. Maar van alle zetmeelrijke bindmiddelen bevat arrowroot wel het minste koolhydraten. Het is daarom niet koolhydraatarm, maar wel lowcarb (koolhydraatbeperkt of khb).

Hoe gebruik je met arrowroot?

Over het algemeen voeg je het vooral toe aan sauzen. Het bindt zeer goed, zelfs beter dan maïzena en veel beter dan bloem. Het beste is om het (net als maīzena) eerst op te lossen in wat vloeistof een daarna aan de saus toe te voegen. Na het toevoegen even goed meekoken met de saus.Je kunt ongeveer een kwart tot een derde minder gebruiken dan van maïzena. Nog geen theelepel op een kwart liter (groot glas vloeistof).

Soms wordt het in baksels gebruikt. Het is dan vergelijkbaar en 1op1 te vervangen met tapioca.

Hoe vervang je arrowroot?

De beste glutenvrije vervangers van arrowroot zijn:

  1. Tapioca
  2. Kuzu
  3. Maca
  4. Maïzena (niet paleo!)

Koolhydraatarme vervangers van arrowroot zijn:

  1. Gelatine
  2. Agaragar
  3. Johannesbroodmeel
  4. Xanthaangom

Arrowroot is zelf al een gezondere vervanger van maïzena (of bloem). Terugveranderen terwijl een recept om arrowroot vraagt zou eigenlijk een beetje zonde zijn. Maar als je niet paleo of koolhydraatbeperkt eet kan het wel.

Zelf gebruik ik meestal tapioca als vervanging. Dat lijkt erg op arrowroot. Het is ook zetmeel van een wortel, namelijk van cassave (maniok). Tapioca vervangt arrowroot 1 op 1. En je kunt het ook op dezelfde manier toepassen.

Andere ongeveer vergelijkbare vervangers van arrowroot zijn kuzu en maca. Maar daar heb ik geen ervaring mee en daar kan ik dus niet veel van zeggen. Over het algemeen wordt ook geadviseerd om het 1op1 te vervangen.

De beste vervangers zijn helaas niet koolhydraatarm. Dan ben je aangewezen op gelatine, agaragar, Johannesbrood of xanthaangom. Gelatine en agaragar vergen over het algemeen wel een aanpassing in bereiding en hoeveelheid. Johannesbrood en xanthaangom kun je maar in beperkte hoeveelheden gebruiken. Als je evenveel zou gebruiken als arrowroot wordt het wat slijmerig.

Meer lezen?

Terug naar meel vervangen.

Hoe bak je met glutenvrij en koolhydraatarm meel?

Alle soorten glutenvrije melen:

Paleo
AIP
Laag histamine
Koolhydraatbeperkt
Koolhydraatarm

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *