| | | | | |

Ansjovis knoflookboter met zongedroogde tomaat

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Licht ziltige, pittige kruidenboter. Met lekker veel knoflook, extra vierge olijfolie, zongedroogde tomaatjes, wat chiliflakes en… ansjovis! Je waant je meteen op een terrasje ergens aan de Middellandse zee. Door de ansjovis krijgt deze knoflookboter net een licht umami smaakje. Door de chiliflakes net wat meer pit.

Ik vind het altijd fijn om deze boter te serveren met een simpele kruidenboter van knoflook, bieslook en peterselie. Voor de afwisseling, maar ook voor mensen die de umami of de pittigheid iets minder waarderen. En in mijn BBQ dips special vind je smeersels van verse groente en kruiden, zoals verschillende soorten tapenade, pesto, bloemkool en bietn hummus, baba ganoush en muhammara.

Makkelijk en snel te maken

Zelf knoflookboter maken is ontzettend makkelijk en ook veel sneller dan je misschien denkt. Een ander groot voordeel is dat je zelf op basis van je intoleranties kunt kiezen welk soort boter je gebruikt. Daarmee komt deze knoflookboter misschien sneller binnen de grenzen van wat je nog wél mag eten.

Roomboter

Dit recept vind je met de tag vrij van: ‘zuivel, maar wel roomboter’. Maar echte roomboter is uiteraard niet zuivelvrij. Er zijn veel mensen die zuivel mijden, maar nog wel roomboter eten. Zelfs in een paleo dieet: roomboter valt in een grijs gebeid maar wordt door velen toch gezien als passend. De bekendste intoleranties bij zuivel zijn eiwitten (met name caseïne) en suiker (lactose). Roomboter bestaat grotendeels uit vet en bevat nog maar weinig eiwitten en de daaraan gebonden suikers. Lees meer waarom mensen zuivel mijden en nog wel roomboter eten.

Alternatieven voor gewone roomboter

Wil je echt volledig lactose of caseïne mijden kies dan voor een alternatief. Voor beide kan dat geklaarde boter of ghee zijn. Bij sommige intoleranties kun je kiezen voor lactosevrije boter. Wil je A1 caseïne mijden kies dan voor geitenboter of boter van A2 melk. Lees meer over A1 en A2 zuivel. Ik ben zelf niet zo’n fan van hard gemaakte plantaardige vetten, maar lukt dit allemaal niet? Wijk dan uit naar vegan boter.

Grasgevoerde, rauwe, A2 boter

De beste roomboter is wat mij betreft niet alleen gemaakt van A2 melk, maar van rauwe én grasgevoerde melk. De combinatie van deze eigenschappen vind je in Nederland helaas niet zo snel. Ik heb het sinds kort gevonden bij ‘Vlees van Ons‘. Als je het een keer wilt proberen mag ik een eenmalige korting van 10% weggeven (de link is overigens geen affiliatie link). Je kunt daarvoor de code Eetlekkerander10 gebruiken.

Ansjovis

Ansjovis is een gezond vet visje. Wel behoorlijk zout, daarom heb je er weinig van nodig. In de supermarkt vind je tegenwoordig gelukkig ook verantwoord gevangen vis. Ik gebruik zelf die van Fishtales. Omdat je ansjovis eet met de graat krijg je ook ook net wat extra calcium binnen.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij. Koolhydraatbeperkt. Niet koolhydraatarm door de zongedroogde tomaat. Zuivelvrij en paleo afhankelijk van de gekozen boter. Paleo ondanks de tomaat en chiliflakes, omdat veel mensen met mate nog wel tomaat eten. Niet AIP en ‘vrij van’ nachtschade.

Ansjovis knoflookboter met zongedroogde tomaat

Marjolein
Heerlijke mediterrane kruidenboter met knoflook, ansjovis, zongedroogde tomaat en extra vierge olijfolie.
5 van 2 stemmen
Bereiding 5 minuten
Totale tijd 5 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Borrelen, Kerst, Oud&Nieuw
Gang Sauzen & dips
Keuken Europees, Grieks, Italiaans, Spaans
Porties 10 personen
Calorieën 185 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Voor strikt zuivelvrij

  • vegan boter

Optioneel

  • 1 el chilivlokken

Bereiding
 

  • Pers de knoflook zo fijn mogelijk. Snij de ansjovis en de zongedroogde tomaat in kleine stukjes.
  • Meng samen met de olijfolie door de zachte boter. Liefst met een vork zodat je nog wat stukjes ansjovis en tomaat terugvindt in de boter. Eventueel met een kleine keukenmachine.
  • Zet in de koelkast. Liefst een nachtje, zodat de smaken er lekker in kunnen trekken. Maar de boter is ook heerlijk als je hem direct serveert.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 185kcal | Koolhydraten: 0.4gr | Eiwitten: 0.4gr | Vetten: 21gr | Verzadigd vet: 13g | MO vet: 1g | EO vet: 5g | Vezels: 0.1gr | Vitamine A: 659IU | Vitamine B1: 0.01mg | Vitamine B2: 0.01mg | Vitamine B6: 0.01mg | Vitamine B12: 0.04µg | Vitamine C: 0.4mg | Vitamine E: 1mg | Natrium: 163mg | Magnesium: 2mg | Kalium: 29mg | Calcium: 8mg | Koper: 0.01mg | Foliumzuur: 1µg | IJzer: 0.1mg | Fosfor: 10mg | Selenium: 1µg | Zink: 0.05mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven