| | | | | | |

Glutenvrije pannenkoeken van havermeel en tapioca

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Heerlijke smeuïge American pancakes, ofwel dikke pannekoekjes van havermeel. Ze zijn glutenvrij en zuivelvrij. Ze zijn ook vegan te maken. Want het ei is niet per sé nodig maar levert wel extra binding en smaak. Verder voeg ik bakpoeder toe, dat creëert extra luchtigheid.

Lekker met honing en bramen, amandelpasta en banaan, gepureerd fruit in kokosroom, maplesyrup, wilde bosbessen, wat plantaardige kwark of yoghurt.

Fan van pannenkoeken met havermeel? Kijk dan ook eens naar deze dunne pannenkoeken van havermeel of deze poffertjes van havermeel.

Wat is tapioca

Ik gebruik 2 soorten meel: de basis is havermeel, gecombineerd met een klein beetje tapioca. Tapioca is zetmeel van de cassave wortel, ook wel ’tapioca starch’ genoemd. Cassave meel is de hele gemalen wortel. De binding van tapioca past zeer goed bij de losse structuur van haver.

Havermeel

Havermeel kun je kant en klaar kopen. Maar je kunt ook zelf havervlokken (havermout) heel fijn malen. Haver heeft een volle, zachte maar toch vrij neutrale smaak. Het is een heel fijn graan om glutenvrij mee te bakken. Het bevat redelijk wat koolhydraten waaronder zetmeel. Dit geeft binding waardoor je niet al te veel last hebt van het gemis aan gluten.

Maar het worden wel iets lossere pannenkoeken dan met gewone bloem. Met een eitje erbij krijg je toch een pannenkoek die niet snel breekt en die je mooi kunt omdraaien. Wil je nog wat meer binding, dan zou je nog een tweede ei kunnen toevoegen. Maar niet te grote eieren: anders kun je net zo goed een omeletje bakken.

Bak ze op redelijk hoog vuur. En wacht iets langer met omdraaien dan je zou doen bij gewone pannenkoeken.

Alternatieven

Eén van de makkelijkste en meest gebruikte melen om dunne glutenvrije pannenkoeken mee te bakken is boekweitmeel. Dit is geen graan maar lijkt er wel op. Het heet daarom een (pseudo)graan. Boekweit geeft net nog iets meer binding, ook mensen die niet glutenvrij hoeven te eten maken daarom soms pannenkoeken met boekweit. De receptuur voor pannenkoeken van boekweit en van haver is hetzelfde. De melen zijn redelijk 1 op 1 inwisselbaar. Je kunt er dus ook voor kiezen om de melen door elkaar te gebruiken.

Andere opties voor dunne glutenvrije pannenkoeken zijn kastanjemeel (paleo) of kikkererwtenmeel (khb). Koolhydraatarme pannenkoeken zijn vaak iets dikker, zoals van amandelmeel of kokosmeel. En wist je dat je zelfs pannenkoeken kunt bakken zonder meel? Zoals deze (ook wel iets dikkere) met alleen ei en banaan.

Is haver glutenvrij?

Haver is van nature glutenvrij. Maar het wordt vaak verwerkt op dezelfde plek als tarwe of andere glutenhoudende granen. Bij haver moet altijd expliciet op het pak staan of het glutenvrij is. Staat het er niet? Dan is het dus niet gegarandeerd glutenvrij! Dit geldt overigens niet alleen voor havermout of havermeel, maar ook voor havermelk of -yoghurt. Zo zijn de drinks en yoghurt van Oatly niet glutenvrij, maar die van AH wel.

Fytinezuur

Er zijn meerdere redenen om geen haver te eten. Zo eet je in een paleo dieet helemaal geen graan. Granen zijn vaak doorgekweekt en zelfs genetisch gemodificeerd, daarbij gaat het met name om tarwe, rijst en maïs. Verder bevatten granen anti-nutriënten als lectines. Dat zijn stoffen die van nature in planten voorkomen. Ze worden wel gezien als het verdedigingsmechanisme van planten. Sommige mensen hebben meer last van deze stoffen dan anderen. Het kan voor hen zelfs een reden zijn om carnivoor te eten.

Haver is van alle granen nog het meest een oergraan met volwaardige voedingsstoffen. Maar ook haver bevat natuurlijke anti-nutriënten. Het belangrijkste anti-nutriënt in haver is fytinezuur. Dat kan ontstekingsbevorderend werken en de opname van sommige voedingsstoffen in de weg staan. Overigens zit fytinezuur ook in noten en zaden. Dat is de reden dat noten en zaden in een Auto Immuun Paleo in de eerste fase ook worden weggelaten.

Lange tijd werd gedacht dat het zinvol was haver eerst te weken voor gebruik. Uit onderzoek blijkt dat het weekwater wel iets van het fytinezuur opneemt, maar lang niet alles. En in het weekwater worden ook goede stoffen opgenomen. Lees daarover deze blog van Monique van der Vloed. Persoonlijk week ik mijn haver daarom niet meer.

Glyfosaat in haver?

Een Amerikaans onderzoek naar ontbijtgranen met havermout trof onder meer in pakken Cheerio’s glyfosaat aan. Dat is een bestrijdingsmiddel (Roundup van Monsanto) dat vooral in Amerika gebruikt wordt. Inmiddels is iedereen er wel van overtuigd dat dat kankerverwekkend is. En het wordt in verband gebracht met Parkinson. Helaas is het Europees nog niet in de ban gedaan. Toch is het de vraag of Nederlandse pakken met ontbijtgranen ook glyfosaat bevatten en of dat dan komt van de haver.

Vooralsnog lijkt het vooral van belang om biologische havermout te kopen zonder andere toevoegingen.

Is haver dan wel goed voor je?

Nu we de nadelen weten is het ook goed om eens naar de voordelen te kijken. Want haver bevat essentiële eiwitten, goede mineralen als magnesium en niet oplosbare vezels die zeer gunstig zijn voor je microbioom. Haver verteert heel langzaam en geeft de glucose ook langzaam af in je bloed waardoor de schommelingen in je bloedsuiker veel minder hoog zijn dan bij andere granen.

Ik eet zelf daarom wél haver. Niet elke dag, maar ik mis het als ik het helemaal weglaat. Dus ik eet het af en toe. Voor mijn gevoel doet het mij goed om zo divers mogelijk te eten.

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij en zuivelvrij. Vegan als het ei wordt weggelaten. Laag in histamine. Laag salicylaat.

Tapioca bevat veel koolhydraten, de pannenkoeken zijn dus niet koolhydraatram en zelfs niet koolhydraatbeperkt.

Haver is een graan en daardoor zijn de pannenkoeken ook niet paleo.

Laag histamine

Wanneer is een recept ‘laag histamine’? ‘Eet lekker anders’ gebruikt de SIGHI lijst en de informatie op Mastcell360.com om dit te bepalen. Kijk hier voor meer info over SIGHI en MC360. Hou er rekening mee dat ook de adviezen van deze vooraanstaande bronnen soms nog erg uiteen lopen. Daarnaast kunnen reacties persoonlijk zijn.

Haver en tapioca zijn beide laag in histamine. Laat in ieder geval het eiwt weg. Het eigeel kun je eventueel wel toevoegen voor extra romigheid. Wees wel voorzichtig in het uitzoeken van je toppings!

Laag salicylaat

Denk vooral even aan je toppings. Gebruik caster suiker of maple syrup. In ieder geval geen amandelpasta, honing of kokosroom. Als fruit eventueel peer.

Glutenvrije pannenkoeken van havermeel en tapioca

Marjolein
Heerlijke glutenvrije en zuivelvrije american pancake van 2 soorten meel: de basis is havermeel, gecombineerd met een klein beetje zetmeel van de cassave wortel, ook wel tapioca (tapioca starch) genoemd. Het bakpoeder creëert extra luchtigheid. Een ei is niet per sé nodig maar levert wel extra binding en smaak.
5 van 2 stemmen
Bereiding 15 minuten
Totale tijd 15 minuten
Vrij van A1 caseïne, Ei, Eiwit, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Noten, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Laag histamine, Vegan
Trefwoord Basisrecept, Pannenkoek
Gang Brood & deeg, Lunch, Ontbijt
Keuken Amerikaans, Europees
Porties 3 pancakes
Calorieën 166 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Optioneel

  • 1 ei niet vegan

Bereiding
 

  • Meng het meel met de bakpoeder en het zout. Voeg de melk toe en roer tot er geen klontjes meer zijn. Voeg daarna 1 ei toe en blijf roeren. Laat even staan, door de zetmelen in de tapioca wordt het beslag iets dikker.
  • Verhit de pan op redelijk hoog vuur (stand 6, 7 inductie) en voeg de kokosolie of boter toe als de pan heet is. Vul een soep opscheplepel tot een paar millimeter onder de rand). Giet de lepel langzaam leeg, blijf daarbij in het midden van de pannenkoek. Het deeg stolt al licht en het bakpoeder gaat door de warmte zijn werk doen waardoor je een echte dikke pancake krijgt.
  • Laat 2 tot 3 minuten aan 1 kant bakken. Bak de andere kant nog 1 tot 2 minuten.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 166kcal | Koolhydraten: 22gr | Eiwitten: 6gr | Vetten: 5gr | Verzadigd vet: 1g | MO vet: 1g | EO vet: 2g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 104IU | Vitamine B1: 0.2mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine B12: 0.1µg | Vitamine D: 0.3µg | Vitamine E: 0.4mg | Natrium: 289mg | Magnesium: 40mg | Kalium: 120mg | Calcium: 117mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 16µg | IJzer: 2mg | Fosfor: 165mg | Selenium: 14µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven