| | | | |

Pannenkoeken van amandelmeel met blauwe bessen

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Fluffy american pancakes, ofwel dikke pannenkoekjes, van amandelmeel, amandelpasta en lijnzaad. Met ei, amandelmelk en blauwe bessen. Lekker voedzame, dikke pannenkoeken maar toch koolhydraatarm.

Pannenkoeken van amandelmeel, en overigens ook van kokosmeel, kunnen wat droog zijn. In een paleo dieet kun je dat oplossen met wat banaan of tapiocameel. In een koolhydraatarm dieet wordt vaak roomkaas gebruikt. Maar wat als dat allebei niet kan omdat je koolhydraatarm én zuivelvrij eet… Ik heb eerder kokosmeel gecombineerd met avocado. Dat wordt lekker romig. Hier combineer ik amandelmeel met amandelpasta, dat is ook wat vetter en romiger. Tegelijk vul ik de pannenkoeken met blauwe bessen. Dat maakt het geheel wat frisser en smeuïger.

Kijk hier voor een basisrecept van ‘platte’ pannenkoeken met amandelmeel of pannenkoeken met amandelmeel en roomkaas.

Blauwe bessen

Als ik bosbessen gebruik in een recept kies ik meestal voor wilde biologische bosbessen. Die bevatten meer micro-nutriënten en minder koolhydraten. Hier vind ik het net wat lekkerder om grote bessen in de pannenkoek te hebben. Dus ik heb gekozen voor de gekweekte bessen van de versafdeling. Deze worden meestal blauwe bessen genoemd.

Gemalen lijnzaad

In het recept gebruik ik lijnzaad als meel. Dat kun je kant en klaar kopen, maar beter is het om het zelf te malen. Lijnzaad oxideert namelijk vrij snel nadat het ‘gebroken’ wordt en verliest voedingswaarde. Malen gaat het beste met een (elektrisch) koffiemolentje. Elektrische koffiemolentjes zijn er in verschillende soorten en prijzen. Ik heb zelf een handzaam molentje van Princess. Kijk hier voor andere elektrische koffiemolentjes.

Lijnzaad is erg gezond, maar bevat ook anti-nutriënten. Gebruik maximaal 3 eetlepels per dag.

Dieet en ‘vrij van’

Koolhydraatarm en paleo.

Pannenkoeken van amandelmeel met blauwe bessen

Marjolein
Heerlijke voedzame American pancakes van amandelmeel, amandelpasta, lijnzaad, ei en blauwe bessen. Gezonde, glutenvrije pannenkoekjes.
5 van 2 stemmen
Bereiding 20 minuten
Totale tijd 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Gluten, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Suiker, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Koolhydraatarm, Koolhydraatbeperkt, Paleo
Trefwoord Pannenkoek
Gang Brood & deeg, Lunch, Ontbijt
Keuken Amerikaans, Europees
Porties 2 personen (3 tot 4 pancakes)
Calorieën 498 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Optioneel

  • ½ tl kaneel

Bereiding
 

  • Maal het lijnzaad zo fijn mogelijk. Het moet op meel lijken.
  • Meng het amandelmeel met het gemalen lijnzaad, de bakpoeder, de erythritol en het zout.
  • Mix de eieren luchtig, samen met de melk. Voeg de amandelpasta toe en mix tot er geen klontjes meer zijn. Dit kan met de hand maar met een elektrische (staaf)mixer gaat dit een stuk makkelijker.
  • Meng de droge ingrediënten met het ei mengsel. Laat even staan. Het wordt langzaam wat dikker.
  • Schep de blauwe bessen door het beslag.
  • Warm een pan op op middelhoog vuur (inductie 6). Schep een kwart van het beslag in de pan. Giet langzaam, vanaf het midden en laat de pannenkoek langzaam uitlopen. Je kunt evt ook een ring of vorm gebruiken.
  • Laat de pannenkoek rustig stollen tot de bovenkant niet plakkerig meer is. Dit kan wel tot een minuut of 5 duren. Zet daarom het vuur niet te hoog. Draai de pancake om en geeft nog een minuut of 3.
  • Herhaal nog 3 keer voor 4 kleine pancakes in totaal. Eventueel 3 grote kan ook (zoals op de foto).

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 498kcal | Koolhydraten: 20gr | Eiwitten: 17gr | Vetten: 39gr | Verzadigd vet: 9g | MO vet: 3g | EO vet: 9g | Vezels: 7gr | Vitamine A: 521IU | Vitamine B1: 0.1mg | Vitamine B2: 0.3mg | Vitamine B6: 0.1mg | Vitamine B12: 0.4µg | Vitamine C: 4mg | Vitamine D: 1µg | Vitamine E: 4mg | Natrium: 678mg | Magnesium: 45mg | Kalium: 180mg | Calcium: 263mg | Koper: 0.2mg | Foliumzuur: 42µg | IJzer: 3mg | Fosfor: 187mg | Selenium: 15µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven