| | |

Aardbeien kwarktaart met bodem van dadel, amandelmeel en cacao

Ik maak gebruik van affiliate links. Meer informatie daarover vind je in het menu onder samenwerking.

Een glutenvrije kwarktaart met aardbeien. Zuivelvrij te maken, bijvoorbeeld met kokosyoghurt. Maar ook met dikke ‘gewone’ yoghurt, bijvoorbeeld Griekste stijl. De taart is dus naar wens zuivelvrij en paleo te maken. De bodem heeft een smeuïge chocoladecake structuur en is gemaakt van amandelmeel met dadels, cacao, kokosolie en een eitje. De yoghurt verstevig je met agaragar (vergelijkbaar met gelatine). Je gebruikt verder geen suiker, het zoetje komt alleen van de dadels en de aardbeien.

Deze taart heb ik ook gemaakt in een koolhydraatarme variant.

Suikers

Dit is één van de eerste taartjes die ik ooit zelf verzonnen heb. Dat was in een periode dat ik op zoek was naar glutenvrij en zuivelvrij genieten. Maar dan wel met ingrediënten die zo puur mogelijk waren. Veel zelf maken dus.

Ik had ook alle geraffineerde suikers uit mijn dieet geschrapt. Inmiddels eet ik in fases ook bijna geen natuurlijke suikers meer. Maar als je wel suikers eet, eet dan zoveel mogelijk natuurlijke suikers. Het liefst suikers in volwaardige producten zoals fruit. Gebruik alleen bij uitzondering losse, toegevoegde suiker zoals maple syrup of kokosbloesemsuiker.

Dadels (en overigens ook honing) zijn officieel geen losse of toegevoegde suiker. Maar let op: ze bevatten wel veel suiker! Ik noem daarom dit recept ook niet suikervrij. Voor dit recept gebruikt je overigens slechts 2 grote (of 3 kleinere) Medjoul dadels. Liefs biologisch. Zij geven niet alleen wat zoetheid maar ook structuur aan de bodem. Deze zou anders iets te droog worden.

Lees hier meer over suikers en suiker vervangen.

Kleine taartvorm

Ik ben vaak de enige in huis die ‘anders’ eet en daarom bak ik vaak muffins of kleine taartjes. Gewoon zomaar, voor mezelf. Niet alleen als er iets te vieren valt maar ook soms als toetje.

Ik gebruik voor deze taart een kleine bakvorm van 15 cm doorsnede. Ik heb deze bij de HEMA gekocht. Dit is dus een kleine taartvorm waar je ook kleine puntjes uit snijdt. De bodem is wel vrij stevig en vullend, dus grote stukken zijn ook niet nodig. Er gaan 8 kleine puntjes of 4 grotere stukken uit de taart.

Soms eet iemand lekker met me, soms ontbijt ik de volgende dag met taart ;-). Invriezen is met deze taart niet zo’n succes. Bewaren in de koelkast kan hooguit 2 dagen.

Verse of diepvries aardbeien

Een deel van de aardbeien gebruik je gepureerd door de yoghurt. Hiervoor kun je diepvries aardbeien gebruiken. Voor de opstaande rand kun je beter verse aardbeien gebruiken, deze zijn vaak wat mooier en blijven goed in vorm. Een deel van die verse aardbeien zul je misschien moeten afsnijden, dat kun je dan weer voor de yoghurt vulling gebruiken.

Je kunt bijvoorbeeld een doosje van 250 gram verse aardbeien kopen. Daarmee maak je dan eerst de rand en daarna meet je de hoeveelheid diepvries aardbeien af die je nog nodig heb.

Zuivelvrije ‘kwark’

Ik noem het een kwarktaart, maar ik gebruik yoghurt. Eet je gewoon zuivel? Dan kun je yoghurt Griekse stijl gebruiken.

Ik heb deze taart zelf inmiddels met zowel met kokosyoghurt als met haveryoghurt gemaakt. Met kokosyoghurt is de taart paleo. Ik gebruik dan het liefst AH huismerk. Deze is betaalbaar en bevat de minste toevoegingen. Lees hier mijn blog over verschillende soorten kokosyoghurt die nu in de supermarkt te koop zijn.

Een jaar of drie geleden gebruikte ik de havergurt Greek Style van Oatly. Deze is erg lekker en nog steeds geschikt om mee te bakken. Maar deze yoghurt is niet gegarandeerd 100% glutenvrij. AH heeft inmiddels ook een dikke haveryoghurt (Griekse stijl) en die heeft wél het predikaat glutenvrij gekregen. Deze heb ik echter niet getest in deze taart

Dieet en ‘vrij van’

Glutenvrij. Zuivelvrij en paleo te maken. Dit is afhankelijk van de gekozen yoghurt.

Aardbeien kwarktaart met bodem van dadel, amandelmeel en cacao

Marjolein
Glutenvrije kwarktaart met aardbeien. Gemaakt van haver-, kokos- of gewone yoghurt. De bodem heeft een smeuïge chocoladecake structuur en is gemaakt amandelmeel met dadels, cacao en een eitje.
5 van 2 stemmen
Vooraf 20 minuten
Bereiding 4 uur
Totale tijd 4 uur 20 minuten
Vrij van (Pseudo)granen, A1 caseïne, Koemelk, Lactose, Nachtschade, Peulvruchten, Pinda, Schaal- en schelpdieren, Soja, Vis, Vlees, Zaden, Zuivel
Dieet Glutenvrij, Paleo
Trefwoord Lente en zomer, Pasen
Gang Gebak & koekjes
Keuken Europees
Porties 8 kleine stukjes
Calorieën 135 kcal

Benodigdheden

Ingrediënten
  

Bodem

Vulling

  • 300 gr yoghurt, zuivel of plantaardig dikke Griekse, kokos- of haveryoghurt
  • 200 gr aardbeien diepvries (door de yoghurt)
  • 125 gr aardbeien kleine verse (voor de rand)
  • 2 gr agar agar bij Griekse yoghurt
  • 1,5 gr agar agar bij dikke kokosyoghurt

Bereiding
 

Bodem

  • Warm de oven voor op 180 graden. Klem een stukje bakpapier op de bodem van je taartvorm. Vet het onderste deel van de rand in (een cm is genoeg).
  • Snij de dadels in stukjes, smelt de boter of kokosolie.
  • Doe de dadels, de roomboter/olie, het amandelmeel, de cacao, het ei en de plantaardige melk in de keukenmachine. Laat even goed mengen/hakselen.
  • Voeg naar smaak een snufje zout toe.
  • Doe het beslag in de vorm. Verspreid goed naar de randen toe zodat de bodem overal even dik wordt. Zorg voor een zo glad mogelijke bovenkant. Maak eventueel de randjes waar geen beslag zit schoon.
  • Zet voor 20 minuten in de oven.
  • Laat de bodem afkoelen op kamertemperatuur. Snij de rand los en verwijder het bakpapier. Doe de bodem daarna weer in de vorm en sluit de vorm.
  • Eventueel kun je folie op de rand zetten zodat je straks een strakke rand krijgt. Doe dit pas nu en niet eerder, de folie kan niet de oven in.

Vulling

  • Was de verse en ontdooi de diepvries aardbeien.
  • Snij de verse van kroontje tot kontje door de helft. Snij het kroontje eraf. Bij sommige wat meer dan bij andere zodat alle aardbeien gelijk zijn. Zet ze ondersteboven op de bodem, met de gladde kant tegen de springvorm. Laat ze iets minder dan een halve cm onder de rand uit te komen.
  • Doe de diepvries aardbeien in een steelpannetje en verhit. Voeg de agaragar toe. Pureer met de staafmixer. Laat even pruttelen. Agaragar moet in tegenstelling tot gelatine echt even meekoken.
  • Voeg de yoghurt toe. Goed mengen tot een mooie roze geheel. Eventueel weer met de staafmixer, kan ook met een garde.
  • Giet het mengsel in de taartvorm. Schud de vorm wat heen en weer over je werkblad zodat alle holtes goed bedekt zijn. Zet in de koelkast.
  • Laat minimaal drie uur opstijven in de koelkast.

KORTINGSCODES

Puur Mieke: Eetlekkeranders5 (nw klanten 5%)

Funky Fat Choc: Eetlekkeranders10 (10%)
Vlees van Ons: Eetlekkeranders10 (nw klanten 10%)

Voedingswaarde

Calorieën: 135kcal | Koolhydraten: 8gr | Eiwitten: 4gr | Vetten: 10gr | Verzadigd vet: 6g | MO vet: 0.3g | EO vet: 1g | Vezels: 2gr | Vitamine A: 135IU | Vitamine B1: 0.03mg | Vitamine B2: 0.1mg | Vitamine B6: 0.05mg | Vitamine B12: 0.3µg | Vitamine C: 0.3mg | Vitamine D: 0.1µg | Vitamine E: 0.2mg | Natrium: 115mg | Magnesium: 21mg | Kalium: 177mg | Calcium: 100mg | Koper: 0.1mg | Foliumzuur: 9µg | IJzer: 1mg | Fosfor: 88mg | Selenium: 3µg | Zink: 1mg

Standaard berekend voor 1 portie, tenzij anders vermeld in notities.

Standaard berekend voor suikervrije variant. Erythritol in plaats van ahornsiroop, honing en kokosbloesemsuiker (indien van toepassing en tenzij anders vermeld bij notities).

Heb je dit recept gemaakt?Ik zou het geweldig vinden om een foto te zien. Vermeld @Eetlekkeranders op Insta!
Vragen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sterren geven