10x glutenvrij en zuivelvrij ontbijten met banaan

Gezonde ontbijtjes die zoet zijn zonder toegevoegde suiker! Banaan bevat van nature ook koolhydraten, maar deze suikers zijn verpakt in een gezond pakketje van vezels, vitamines en mineralen. Ik heb 10 ontbijtjes met banaan voor je verzameld.

Van koekjes en ontbijttaartjes tot poffertjes en pannenkoeken. Maar ook pap, een smoothiebowl en een smoothie! Alle recepten zijn glutenvrij. En zuivelvrij te maken door te kiezen voor plantaardige melk. De meeste zijn paleo, maar sommige bevatten havermout. Twee zijn er zelfs AIP proof. Sommige zijn vegan, maar er zijn er ook een paar met ei.

Is banaan gezond?

Bananen bevatten vooral veel vezels en kalium. Daarnaast bevat banaan veel zetmeel. Bij minder rijpe banaan zijn deze zetmelen nog deels resistent. Als de banaan rijper wordt worden deze zetmelen omgezet in suikers en smaakt een banaan zoeter. Lees meer over bananen bij het Voedingscentrum of ontbijten met banaan in dit artikel van Juglen Zwaan op aHealthylife.nl.

Is banaan koolhydraatarm?

Banaan wordt meestal wel beschouwd als lowcarb (koolhydraatbeperkt tot koolhydraatbewust). Maar wel op het randje, in ieder geval is banaan niet strikt koolhydraatarm en zeker niet geschikt binnen een ketogeen dieet. Wil je vooral minder (toegevoegde of witte) suiker eten? Dan is banaan juist zeer geschikt!

Banaan en histamine

Rijpe bananen bevatten veel histamine. Histamineproblemen kunnen getriggerd worden door oxalaat of salicylaat. deze stoffen zitten juist meer in onrijpe bananen en verminderen als de banaan rijper wordt. Of je er tegen kunt is dus erg persoonlijk.

Banaan = vegan ei

Als je bakt kan een banaan deels eieren vervangen. Het geeft namelijk een lichte binding en een smeuïge structuur. Het geeft alleen niet zoveel luchtigheid en rijst een stuk minder dan een echt ei. Ik gebruik de eivervang truuk ook in AIP recepten zoals de kokoskoekjes en de tijgernoten poffertjes.

Eet smakelijk. En vooral: lekker anders!

Recepten
1. Kokoskoekjes van kokosrasp met banaan en rozijnen (glutenvrij, vegan en AIP)
Simpele koekjes met maar 3 ingrediënten: kokosrasp, banaan en rozijnen. Geen meel, geen granen, geen noten, geen zuivel en geen ei. Dus niet alleen glutenvrij en vegan maar ook AIP.
2. Havermoutkoekjes met banaan en amandelpasta (glutenvrij, zonder suiker)
Gezonde koekjes van havermout met banaan en amandelpasta. Zonder extra suiker. Boordevol vezels, vitamines en mineralen. Je hebt verder ook geen ei nodig en de koekjes zijn zuivelvrij en vegan.
3. Bananenbrood ontbijttaartje van amandelmeel
Makkelijk en voedzaam ontbijttaartje van banaan, ei, amandelmeel en amandelpasta. Naar eigen smaak met of zonder natuurlijke suiker of zoetstof. Met of zonder topping van pure chocola.
4. Bananencake ontbijttaartje met kokosmeel, tapioca en ei (glutenvrij, zuivelvrij en paleo)
Heerlijk zachte en luchtige cake van kokosmeel met banaan. Als je decoreert met gele sprinkles erg geschikt voor een paasbrunch!
5. Havermoutpap met amandelpasta en gebakken banaan – van zelfgemaakte havermelk (glutenvrij)
Heerlijk warm ontbijten met deze voedzame glutenvrije en zuivelvrije pap. Van zelfgemaakte havermelk (heel simpel!) en met een topping van gebakken banaan, een honing-notenpasta en wat geschaafde amandelen.
6. Smoothie van spinazie, bleekselderij en banaan
Eenvoudige smoothie van spinazie voor het groen, banaan voor het zoetje en de stevigheid, bleekselderij voor het zoutige smaakje en amandelmelk als vloeistof.
7. Pannenkoeken van banaan en ei, zonder meel (glutenvrij en paleo)
Voor deze glutenvrije en zuivelvrije fluff pancake gebruik je maar 2 ingrediënten: banaan en ei. Erg fijn bij een intolerantie voor verschillende meelsoorten!
8. Poffertjes van tijgernotenmeel: zonder ei, granen en zaden (glutenvrije, paleo en AIP)
Poffertjes van chufameel (tijgernoten), tapioca en banaan. Geen granen, peulvruchten, noten, zaden of ei.
9. Bananenbrood ontbijttaartje van havermout (glutenvrij, met ei, zonder suiker)
Gezond en robuust ontbijttaartje van havermout, banaan en ei. Een simpel basisrecept waar je naar smaak een topping of specerijen aan toe kunt voegen. Ik had koek- en speculaaskruiden, vanille en pure chocola.
10. Smoothiebowl van pompoen en banaan
Heerlijke herfst smoothiebowl van pompoen. Koolhydraatbeperkt door de banaan. Met kaneel of koek- en speculaaskruiden en vanille.

Boeken

Meer lezen over ontbijten zonder brood? Natuurlijk ook meer dan alleen met banaan, maar dit zijn mijn favorieten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *